M.S. Poseidon

Gegevens

Scheepsnaam Poseidon

Scheepsnummer 02101978

Type schip Lepeltakker

Lengte 31,50 meter

Breedte 5,05 meter

Gewicht 130 ton, oorspronkelijk laadvermogen was 219.400 ton

Bouwjaar 1930 bij scheepswerf „Ooms” te Ammerstol

Voortstuwingsmotor Detroit Diesel (GM) Type 6 – 71 van 180 pk bij 1800 omw/¹min

Bouwjaar 09 – 1977, gereviseerd 2005

Keerkoppeling Mechanische Twin Disc Clutch Co. Type X-8708 Ratio 3.05 : 1

Generator Lister Petter LPWT4 20KvA

Boegschroef Duco Hydraulisch 25pk / Hatz D108 33pk bij 1500 omw//¹min

 

Geschiedenis van ons wachtschip “Poseidon”

Het schip is in 1930 gebouwd op scheepswerf “Ooms” te Ammerstol en is ontworpen door de heer J.C. Lepeltak. Vandaar dat dit type schip ook wel een Lepeltakker genoemd wordt.

Het schip is in de vaart gekomen onder de naam “Elza” en heeft daarna nog 4 keer een andere naam gekregen: “Secunda”, “Stoody”, “Noordhinder” en als laatste natuurlijk “Poseidon”. Inmiddels is onze scoutinggroep de 11e eigenaar.

De eerste motor van het schip was een 2 Cilinder 60Pk Hollandia , volgens onze informatie heeft deze er niet lang in gestaan. Vanaf 1938 is Detroit dieselmotoren gaan bouwen en is er een Detroit in het schip ingebouwd. De Detroit Diesel is in 2005 volledig gereviseerd en zo goed als nieuw weer teruggeplaatst in het schip. Helaas bleek de bestaande keerkoppeling kapot te zijn en moest er gezocht worden naar een nieuw exemplaar. Deze was gelukkig snel gevonden en bleek in zeer goede staat te verkeren.

Het is schip is vroeger gebruikt voor het vervoer van zand en heeft gevaren in Nederland, België en Frankrijk. Omdat zand erg zwaar is, is het schip wat zwaarder gebouwd dan gebruikelijk. Pas bij de laatste eigenaar zijn de zuigputten uit het schip gehaald en is zij alleen maar andere droge lading gaan varen, zoals: mais, veevoer, kunstmest, zout, blik, enz..

De afmetingen van het schip zijn voor een specifiek vaargebied bedoeld geweest. In 1879 heeft een Franse Minister van Openbare Werken vastgesteld dat de sluizen in Frankrijk minimaal 40 meter lang moesten zijn en 5,20 meter breed. Daarom is dit schip ook 5,05 meter breed. Daarentegen is de lengte ons wat onduidelijker, aangezien de meeste schepen van dit type 38,50 meter lang zijn en de “Poseidon” maar 31,50 meter. Er zou vroeger mogelijk een kleinere sluis gezeten hebben in het traject waar ze dit schip toch graag naar toe wilde kunnen laten varen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd operatie Seelöwe opgestart door de bezetter. Ook de “Secunda” (de vroegere scheepsnaam) blijkt geconfisqueerd te zijn door de Duitsers. Het schip werd “gekopt” (verwijderen van het voorschip) om er een landingsvaartuig van te maken, het grote gat voorin maakte plaats voor een grote klep waarmee ze op het strand voertuigen en soldaten eraf konden laten. Operatie Seelöwe is uiteindelijk niet doorgegaan. Er zijn circa 2000 tot 2500 schepen omgebouwd op Nederlandse scheepswerven. De “Secunda” bleek alleen te ontdaan van haar kop en werd door de eigenaar teruggevonden ergens in het riet bij Kinderdijk. Snel is het schip weer gerepareerd door de eigenaar om weer te kunnen gaan varen.

 

Nieuw leven als wachtschip

Scouting Jutters Willemsoord is al sinds 1973 in het bezit van een wachtschip.

Het eerste schip, ook Poseidon genoemd, was gebouwd in 1901 en daardoor al een oud scheepje voordat ze bij de groep kwam. Het onderhoud werd al vrij snel teveel en de zoektocht naar vervanger werd gestart. Na veel speurwerk kwam men uit bij wat nu onze Poseidon is, destijds gelegen in Rotterdam en aangeboden in de sanering. Het schip voldeed aan de eerste eisen van de groep en enkele keuringen volgden voordat uiteindelijk tot aankoop over werd gegaan.

Zo is de huidige Poseidon op 10 juni 1987 eigendom geworden van de groep en is ze omgebouwd van vrachtschip tot wachtschip. In het laadruim zijn diverse ruimtes gemaakt om het schip geschikt te maken voor onze activiteiten: algemeen ruim (eten, activiteiten), 24 slaapplaatsen, sanitaire voorzieningen en een keuken. Tevens is er een geheel stalen dek opgekomen, waarop we nu met behulp van de scheepskraan onze lelievletten kunnen zetten, zodat veilig transport van het materiaal mogelijk is. Tot een jaar of veertien geleden stond er een kenmerkende, geelgekleurde stalen mast met twee gieken op het dek, maar om veiliger te kunnen hijsen is deze vervangen door de huidige kraan.
Helemaal achterop het schip bevindt zich de roef, dit is de woning waar vroeger de bemanning woonde. Deze is nog deels origineel en voorzien van luxe mahoniehouten betimmering.

Tussen 1987 en heden heeft het schip al behoorlijk wat metamorfoses en verbouwingen ondergaan, van kleine tot hele ingrijpende. Het meeste werk is door vrijwilligers van onze vereniging uitgevoerd. Het hebben van een (oud) schip is natuurlijk fantastisch, maar dit vraagt ook veel onderhoud. De regelgeving waar zij aan moet voldoen, zorgt ervoor dat wij aanpassingen moeten blijven doen, waardoor het verblijf aan boord veilig blijft. Een aantal van deze veiligheidsmaatregelen zijn: reling over het gehele schip, de hydraulische botenkraan, brandmeldinstallatie, goedgekeurde gasinstallatie, beugels bij de bedjes voor het in en uitstappen, noodverlichting, enz.
Niet alle aanpassingen komen voort uit wettelijke verplichting, maar werden dan door de groep noodzakelijk geacht voor een veiliger verblijf aan boord.

Het onderhoud aan boord van een schip beslaat alle takken van sport waarbij u moet denken aan: onderhoud aan het staal (ontroesten, schuren en schilderen), diverse laswerkzaamheden, hydraulisch maken van de ankerlier, aanpassingen en uitbreiding van de elektrische installatie (zonnepanelen, verlichting ombouw naar LED, veiligheidssystemen, nautische apparatuur), plaatsen van nieuwe kunststof drinkwatertanks en pompinstallatie, hoofdmotor uitbouwen en inbouwen omdat hij gereviseerd moest worden, plaatsen van een nieuw stuurhuis, enz. Het is teveel om allemaal op te noemen!

Op 1 september 2014 heeft het schip wettelijke goedkeuring gekregen en daarbij het Certificaat van Onderzoek (CvO) ontvangen. Dit betekent dat het schip technisch in orde is bevonden door een extern classificatiebureau en voldoet aan de huidige wettelijke eisen. Daarnaast hanteert Scouting Nederland een eigen eisenpakket voor wachtschepen, waar de Poseidon ook volledig aan voldoet.

In mei 2017 is de “Poseidon” weer voor haar driejaarlijks onderhoud naar scheepswerf Luyt in Den Oever geweest. Daar is flink gewerkt om het onderwaterschip volledig te ontroesten en weer te voorzien van een goede laag verf. Daar zijn ook de kluisgaten van de ankers vernieuwd en is het roerwerk deels vernieuwd.
Daar het schip al behoorlijk op leeftijd is, bleek de bodem niet meer in hele goede staat te zijn. We voldeden nog wel aan de geldende eisen, maar hebben toch besloten om het schip grondig te gaan laten repareren en zo klaar te maken voor de volgende decennia.

Winter 2017, nadat een hele sponsoractie op touw was gezet en we veel sponsorgeld hebben mogen ontvangen van diverse bedrijven en instellingen die ons een warm hart toedragen, hebben we het schip begin december naar scheepswerf Geertman in Zwartsluis gebracht. Hier is in de periode van december 2017 tot april 2018 een geheel nieuwe bodem onder het schip gelast en zijn diverse reparaties uitgevoerd aan de zijkant van het schip. Ook hebben wij een nieuwe schroef laten maken die aangepast is aan het schip en motorvermogen. In de periode na de werfbeurt hebben we de binnenkant van het schip geheel voorzien van nieuwe betimmering.

Winterseizoen 2018-2019 zijn we begonnen met in het installeren van de boegschroef installatie, die zal het manoeuvreren in de toekomst gemakkelijker maken.